kruiden bij HSP

Onmisbare kruiden voor HSP-ers om lekker tot rust te komen

Hooggevoelig zijn heeft veel voordelen, maar je kunt er ook wel eens flink last van hebben. Je zintuigen kunnen soms de hoeveelheid aan prikkels maar moeilijk verwerken. Hierdoor kun je overprikkeld raken en niet goed meer weten hoe je tot rust kunt komen.
Er zijn geweldige kruiden die goed gebruikt kunnen worden bij deze overprikkeling.

Enkele voorbeelden zijn;
HOP!;
Geneeskrachtig ontspanningskruid. Werkt kalmerend en je zal er eveneens beter van slapen. Hop werkt ook bij zenuwachtigheid, stress, spanning, angst, examenvrees, overdreven emotionaliteit, slapeloosheid zonder organische oorzaak, inslaapstoornissen door zware maag,
nerveuze fysieke verschijnselen zoals nerveuze maag, hoest, indigestie, diarree, hartkloppingen, spanningshoofdpijn, spierspanningen door stress. Als thee of supplementen in te nemen.
SALIE;
Werkt kalmerend op het zenuwstelsel en stimulerend op de buik. Je kunt dit op verschillende manieren innemen. Thee, supplementen, dmv de geur van etherische olie, of wrijf een vers blad tussen je vingers als je rust zoekt. Het kalmeert je zenuwstelsel direct.
CITROENMELISSE;
Kruid voor buik en hoofd. Citroenmelisse werkt rustgevend en stimulerend tegelijk. Het is een vriendelijk zacht kruid dat pas bij mensen die graag voor anderen zorgen maar zichzelf vervolgens vergeten. Wanneer je moeite hebt om voor jezelf op te komen en je hierdoor gespannen voelt, dan helpt citroenmelisse ook. Een ‘vol’ hoofd? Of moeite met inslapen? Citroenmelisse! (ook geschikt voor kinderen) 
Het smaakt heerlijk, vooral vers in de kruidenthee. Ook lekker met verse munt, warm als thee of verkoelend met citroen in een zomerdrankje.
ROZEMARIJN;
Zorgt ervoor dat je zenuwstelsel tot rust komt en tegelijkertijd versterkt wordt. Rozemarijn werkt opwekkend en maakt wakker. Alleen de geur pept je al op. Het is om die reden beter rozemarijn alleen overdag te gebruiken en niet ’s avonds.  Zet ’s ochtends een brander aan met etherische rozemarijn olie en je kunt je de rest van de dag beter concentreren. In de keuken is rozemarijn samen met tijm bijv. lekker bij oven gebakken aardappelen.
LAVENDEL;
De geneeskracht van lavendel zit vooral in de geur. Geuren houden herinneringen vast en werken via het centraal zenuwstelsel. Is denken je valkuil en raakt je zenuwstelsel snel overbelast? Lavendel! Met name wordt er lavendelolie gebruikt, bijvoorbeeld;
ter ontspanning als je gaat slapen. Wrijf de olie op je slapen en in je nek en hals.
Bij stijve spieren, spanningshoofdpijn, concentratieproblemen en onrustige gevoelens, werkt lavendel kalmerend en versterkend. Ook hier wrijf je de olie op je slapen, in je nek en hals en ga er vooral even rustig voor zitten. Trek je schouders een paar keer op en laat ze vervolgens zakken. Adem een paar keer diep in en uit. Voel de ontspanning in je spieren. Lavendel ontspant verkrampte spieren en zorgt voor een betere doorbloeding. Lavendel niet gebruiken bij zwangerschap.

Allemaal in je tuin te zaaien en/of planten, want er zijn van die momenten dat je ze direct nodig hebt. Ook in de vorm van supplementen kunnen de meeste kruiden ingenomen worden.

Mocht je hier meer informatie over willen, neem gerust contact met me op.